Miksi, oi miksi minulle ei ole suotu kielipaata??? Nain +30 kielen opiskelu, ja varsinkin tallaisen kielen kuin arabia, on aarimmaisen hankalaa - jollei ole suotu sita kielipaata. Kateellisena kuuntelen niita kurssikavereitani, jotka lausuvat heti ensi kuulemaltaan kaiken oikein. Onko italialaisilla jotenkin kielellisesti paremmat lahtokohdat??? Epareilua, sanon mina!

Olen siis aloittanut tallaisen 5 viikkoa kestavan kurssin. 2 tuntia/vko ja vauhti on aivan hirmuinen tunneilla. Arabiassa on 28 kirjainta. Naista kirjaimista kuitenkin tulee jokaisesta viela 3 kirjainta lisaa, kun liitamme yla-/alamerkit. Eli toisin sanoen 3 kertaa 28 kirjainta. Ollaan nyt kayty 3 kurssikerran aikana lapi:

Alif (merkeista riippuen lausutaan A,I tai U)

Ba (Ba, Bi tai Bu)

ta (ta, ti tai tu)

tha (tha, thi tai thu)

Jim (Jam, Jim tai Jum)

Ha (Ha, Hi tai Hu)

Kha (Kha, Khi tai Khu)

Dal (Dal, Dil tai Dul)

Dhal (Dhal, Dhil tai Dhul)

Ra (Ra, Ri tai Ru)

za (za, zi tai zu)

seen (saan, seen tai suun)

Sheen (Shaan, Sheen tai Shuun)

Nama siis tahan mennessa... Ja opettelemme siis samaan aikaan kirjoittamaan ja lukemaan ja puhumaan. Luulin, etta tuolla opetettaisiin sellaisia helppoja juttuja, kuten Ei, Kylla, minun nimeni on...  tms. Mutta ei, meille opetetaan yksittaisia sanoja kuten, arnab (pupu), Ibra (neula), shaa-a (he will), Jabdau (han aloittaa)...

Osaan toki jo sanoa jotain lauseitakin (mutta vain jos mulla on vihkoni mukana )

Usratii - minun perheeni

Sabaah al-khair - hyvaa huomenta

Masaul al-khair - hyvaa iltaa

Ana rabbat mansiil - olen kotirouva

nahnu nuhebu al-kuwait - rakastamme Kuwaitia

Ana uhebuk - Rakastan sinua (miehelle)

Khalifa haaluk/haaluki? - Mita sinulle kuuluu (miehelle/naiselle)

Tamaam - minulle kuuluu hyvaa

Saantoja taman kielen opiskelussa on vaikka kuinka ja paljon. Melkein joka sanalle on female/male versiot. Kirjainten kirjoitusmuoto kertoo, onko lyhyt vai pitka aanne kyseessa (harmi kun en osaa laittaa tanne mitaan mallikirjoitusta arabiaksi).

Joka tapauksessa kayn tuon kurssin lapi vaikka sitten itkien! Olisi sita voinut kylla jotain helpompaakin keksia paiviensa kuluksi...